5 wskazówek, których nie można pominąć, jak uczyć angielskiego za pomocą filmów wideo

blog_2

W nauczaniu szkolnym filmy wideo zawsze stanowiły część programu nauczania. Teraz jednak żyjemy w czasach, gdy materiały wideo są wszędzie. Stały się one integralną częścią naszego życia i doświadczeń edukacyjnych.

Pytanie brzmi, jak skutecznie uczyć języka angielskiego za pomocą wideo? I jak wybrać odpowiednie materiały wideo do zajęć online, skoro wybór jest tak duży?

W tym wpisie przyjrzymy się pięć sposobów na wykorzystanie filmów wideo w nauczaniu języka angielskiego online. Zwróć również uwagę na naszą sekcję bonusową pełną przydatnych materiałów do nauczania wideo. Zaczynajmy!

Wykorzystywanie filmów wideo do angażowania uczniów online

Wszyscy intuicyjnie rozumiemy, że filmy wideo przykuwają naszą uwagę. Niezależnie od tego, czy zostały one przygotowane specjalnie dla osób uczących się języka angielskiego (ELLs), czy też są to materiały autentyczne, można je wykorzystać na wiele sposobów, aby przyciągnąć uwagę uczniów w klasie online. Są to między innymi:

Filmy wideo jako zachęty do dyskusji w ESL

Uczniowie, zwłaszcza nastolatkowie i dorośli, często są zainteresowani omawianiem aktualnych wydarzeń na zajęciach.

Być może uczniowie wiedzą już coś na dany temat i mają wyrobione własne zdanie. Pamiętaj, by wybierać filmy, które odwołują się do ich zainteresowań Unikaj smutnych lub zbyt kontrowersyjnych tematów (chyba że bardzo dobrze znasz swoich uczniów). Sport, wydarzenia lokalne i nietypowe wiadomości to świetne punkty wyjścia do nauczania online z wykorzystaniem materiałów wideo.

Zadania związane z przewidywaniem wideo

Uczniowie często lubią wyzwania - a przewidywanie może być świetną zabawą. Sprawdź umiejętności obserwacyjne uczniów, odtwarzając fragment filmu i każąc im spekulować, co może się wydarzyć dalej.

Wcześniej należy nauczyć uczniów kilku wyrażeń spekulatywnych, takich jak:

  • It looks like [they are going to]...
  • Być może, oni
  • Może być tak, że...
  • Myślę, że oni...

Na koniec odtwórzcie dalszą część nagrania i sprawdźcie, który pomysł był najbliższy. Jest to świetna okazja do kreatywnego spędzenia czasu w klasie, a jednocześnie do ćwiczenia ważnych umiejętności językowych.

Alternatywne sposoby wykorzystania materiałów wideo

Filmy wideo nie muszą być wykorzystywane w "tradycyjny" sposób. Oto sposób na wykorzystanie filmu wideo bez odtwarzania go:

  • Cichy dialog: Poproś uczniów, aby obejrzeli fragment dialogu między dwiema osobami w oczywistym kontekście (na lotnisku, w supermarkecie, w szkole itp.), ale upewnij się, że dźwięk jest wyłączony.

Indywidualnie (lub w parach, jeśli zajęcia odbywają się w grupie) poproś uczniów, aby odgadli, co mówią te osoby. W trakcie pracy powinni korzystać ze wskazówek i odpowiadać na pytania:

  • Kim są ci ludzie?
  • Gdzie się znajdują?
  • Co robią?
  • Czy jest to przyjacielska rozmowa, czy dzieje się coś innego?
  • Kto wydaje się kierować rozmową?

Po napisaniu wymyślonego przez siebie dialogu uczniowie powinni obejrzeć oryginał z dźwiękiem i porównać.

  • Co im się udało?
  • Co było inne?
  • Z jakim nowym słownictwem lub strukturami gramatycznymi się zetknęli?

Wniosek z tego taki, że: Filmy wideo to świetny świetnym sposobem na zwiększenie zaangażowania uczniów na każdym etapie na każdym etapie lekcji języka angielskiego.

Wykorzystanie filmów wideo jako tekstów autentycznych w klasie online

Autentyczne materiały wideo mogą być świetną zabawą w wirtualnej klasie. Co sprawia, że treść jest autentyczna? Oryginalny tekst lub wideo to coś, co zostało stworzone dla odbiorców posługujących się językiem ojczystym, a nie dla klasy języka angielskiego.

Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule Jak korzystać z autentycznych materiałów na zajęciach językowych online.

Korzyści z używania filmów w klasie dla nauczycieli online:

  • Motywacja: Autentyczne materiały wideo nie tylko pokazują uczniom prawdziwy język angielski, używany w kontekście, ale także pomagają zmotywować uczniów do korzystania z niego. Uczniowie często czują, że jeśli są w stanie zrozumieć "prawdziwe" filmy (w przeciwieństwie do tych z podręcznika), to robią postępy.
  • Ekspozycja: Uczniowie mogą usłyszeć akcenty i dialekty, z którymi w przeciwnym razie nie mieliby styczności w życiu codziennym lub w materiałach do słuchania z podręczników.
  • Praktyka: Uczniowie ELL mogą ćwiczyć "shadowingshadowing", który jest przydatnym ćwiczeniem promującym płynność mówienia, akcentowanie słów i zdań na zajęciach jeden na jeden. Używając napisów, uczeń powinien mówić tak blisko, jak to tylko możliwe, razem z osobami występującymi na filmie.
  • Trafność: Wybierając autentyczny film wideo związany z zainteresowaniami uczniów, z większym prawdopodobieństwem do nich przemówisz. Na przykład małe dziecko może chcieć obejrzeć film o tematyce sportowej, a osoba pracująca w biznesie może preferować coś związanego z jej branżą.

Pomysły na zajęcia wideo odpowiednie dla klas online

Kolejną zaletą wykorzystania materiałów wideo w klasie jest to, że są one bardzo uniwersalne. Oto kilka propozycji, które sprawdzą się zarówno w przypadku grup, jak i pojedynczych uczniów:

Pytania quizowe

Doskonałym sposobem na sprawdzenie, czy uczniowie rozumieją materiał, jest napisanie krótki quiz towarzyszący materiałowi wideo.

W zależności od długości filmu, warto przygotować od 5 do 10 pytań quizowych. Pytania mogą być wielokrotnego wyboru lub uczniowie mogą wpisywać swoje odpowiedzi w całości.

Jeśli chcesz być super interaktywny i mieć więcej niż jednego ucznia, Menti jest świetną platformą do tworzenia quizów. Ale można też użyć Formularze Google lub prostego arkusza Google doc lub SharePoint.

Odtwórz film co najmniej dwa razy i poproś uczniów, aby jednocześnie wpisywali swoje odpowiedzi. Sprawdzając odpowiedzi, znajdź w filmie konkretne odniesienie do pytania i powtórz je, aby ułatwić uczniom zrozumienie.

Układanka wideo

Ćwiczenie języka decyzyjnego z uczniami polega na układaniu fragmentów filmu.

Znajdź film, który ma jakąś fabułę, np. rozmowę między przyjaciółmi, odgrywanie ról lub scenę z programu telewizyjnego. Podzielcie film na krótkie fragmenty i odtwarzajcie je w przypadkowej kolejności.

Można też użyć zrzutów ekranu lub zdjęć z filmu i poprosić uczniów, aby spekulowali, co się dzieje w danej historii.

Następnie poproś uczniów, aby ułożyli klipy w odpowiedniej kolejności, w zależności od tego, jak ich zdaniem rozwinie się historia. Na koniec odtwórzcie film w całości i sprawdźcie, które grupy miały rację.

Wykorzystanie materiałów wideo na różnych poziomach znajomości języka angielskiego

Pomysły na ćwiczenia z filmami wideo są świetne do wykorzystania na zajęciach online, ale należy pamiętać o tym, by dostosować ćwiczenia i pytania do poziomu znajomości języka angielskiego uczniów. Jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać, gdy pracuje się z uczniami na różnych poziomach zaawansowania:

  • Umiejętności językowe

Należy zastanowić się nad słownictwem i gramatyką użytą w filmie. Jeśli występują w nim wyrażenia, czasowniki frazowe i złożone struktury gramatyczne, to taki film będzie bardziej odpowiedni dla osób na wyższym poziomie zaawansowania.

Podobnie, filmy, w których jest mniej dialogów i prostsze słownictwo, będą lepsze dla niższych poziomów.

Główna rada: Jeśli korzystasz z YouTube lub innej platformy, takiej jak Ted-Ed która udostępnia transkrypcje, możesz przepuścić tekst przez Text Inspector aby pomóc Ci wyłowić słownictwo wyższego rzędu.

  • Długość wideo

Uczniowie o niższym poziomie zaawansowania mogą mieć trudności z oglądaniem materiałów wideo trwających dłużej niż minutę, zwłaszcza jeśli zawierają dużo języka. Aby ułatwić tym uczniom zrozumienie, należy ograniczyć czas trwania materiałów wideo do krótkich fragmentów.

Z drugiej strony, uczniowie o wyższym poziomie zaawansowania będą w stanie lepiej przyswoić dłuższe materiały. W tym przypadku bardziej odpowiednie mogą być filmy trwające od 1 do 4 minut.

  • Akcenty i dialekty

Warto zastanowić się, jakie akcenty występują w filmie. Uczniowie o niższym poziomie zaawansowania mogą mieć większe trudności z różnicami akcentu niż ci o wyższym poziomie.

Na przykład, jeśli uczniowie na niższym poziomie przyzwyczaili się do akcentu amerykańskiego, mogą mieć trudności ze zrozumieniem filmu, w którym pojawia się akcent brytyjski. Jeśli jednak uczniowie są bardziej zaawansowani, warto im zaproponować różne akcenty.

Co robić, a czego nie

Teraz, gdy już wiesz, jak wykorzystać nauczanie oparte na wideo w klasie online, upewnij się, że przed rozpoczęciem nauki zapoznałeś się z naszymi zaleceniami i przeciwwskazaniami.

Do

  • Niech to będzie zabawne

Jeśli uważasz, że uczniom spodoba się taki sposób prowadzenia zajęć, wykorzystaj film z humorem. Można też wykorzystać film, który porusza ciekawy temat, który spodoba się uczniom.

  • Zwięzłość

Aby nauka z wykorzystaniem wideo była efektywna, powinna być krótka. Najlepiej, jeśli film trwa od 1 do 3 minut.

  • Zapewnij uczniom skrypt wideo

Jeśli do filmu dołączona jest transkrypcja, należy ją udostępnić uczniom po obejrzeniu filmu przynajmniej raz. Można z niego wyłowić kluczowe słownictwo lub struktury gramatyczne, które mogą się przydać podczas omawiania wszystkich szarych punktów materiału.

  • Mądry wybór materiałów wideo dla klasy

Należy pamiętać, że jedną z wad wykorzystania materiałów wideo w nauczaniu języka angielskiego jest to, że mogą one być demotywujące, jeśli wybierzemy zbyt skomplikowany materiał lub nie odpowiadający potrzebom ucznia. Pamiętaj więc, by mądrze dobierać materiały dydaktyczne, stosując się do rad zawartych w tym przewodniku.

Nie zapominaj

  • Zapomnij o celach zajęć

Szukając materiałów wideo do wykorzystania w klasie, należy upewnić się, że są one odpowiednie do celów językowych, których nauczamy w danej klasie. Na przykład, jeśli prowadzisz zajęcia na temat słownictwa związanego ze zmianami klimatu, wybierz film na ten temat. Dzięki temu lekcja będzie przebiegać sprawnie, a uczniowie będą zaangażowani przez cały czas.

  • Pomijanie kluczowego słownictwa

Jeśli w filmie pojawiają się ciekawe czasowniki frazowe lub idiomy, nie ignoruj ich. Zwróć na nie uwagę uczniów i pomóż im zrozumieć, w jaki sposób pasują one do zdania. W ten sposób uczniowie odniosą więcej korzyści z oglądania filmu.

  • Odtwórz film tylko raz

Jest bardzo mało prawdopodobne, że uczniowie zrozumieją wszystko za pierwszym razem. Należy odtworzyć film przynajmniej dwa razy, aby dać im szansę na lepsze zrozumienie. Jeśli uczniowie mają trudności ze zrozumieniem, spróbuj odtworzyć film raz, także z napisami.

Bonus! Nauczanie angielskiego online z wykorzystaniem materiałów wideo - zasoby

Istnieje wiele korzyści płynących z wykorzystania materiałów wideo w klasie. Nie tylko sprawiają, że zajęcia są ciekawsze i bardziej angażują uczniów, ale są również świetnym narzędziem edukacyjnym pomagającym w rozwijaniu umiejętności językowych.

Poniżej przedstawiamy kilka rekomendacji i zasobów:

ESL Video to świetna strona internetowa z materiałami wideo. Filmy są uporządkowane według poziomu zaawansowania, któremu odpowiadają, co ułatwia pracę!

TedEd jest szczególnie dobry dla osób na poziomie średniozaawansowanym i wyższym. Platforma wideo zawiera szereg krótkich i średniej długości filmów na różne tematy, od historii sztuki po fizykę. Uczniowie mogą wybrać interesujący ich temat, obejrzeć film, a następnie stworzyć prezentację, którą pokażą w klasie.

FilmEnglish to najlepsza strona do nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem filmów i klipów. Zawiera mnóstwo pomysłów i scenariuszy lekcji dla różnych poziomów językowych.

Lesson Stream również zawiera mnóstwo zabawnych, kreatywnych i użytecznych ćwiczeń dla uczniów związanych z filmami, które można łatwo zaadaptować na potrzeby klasy językowej online.

Czy zostałeś zainspirowany, aby zacząć nauczania języka angielskiego online z wykorzystaniem materiałów wideo? Zarejestruj się jako nauczyciel na Preply, aby rozpocząć swoją karierę jako nauczyciel i wykorzystać swoją kreatywność!